lørdag den 20. januar 2007

Hverdag i København

Jokum Rohde og Søren Ulrik Thomsen - København Con Amore
Vindrose, 2006 - 280 sider


Fotobogen »København Con Amore« er en kærlighedserklæring til det skæve og trivielt hverdagsagtige København. Fotografiske stop foran butikker og steder som de fleste vil gå forbi uden at bemærke dem. Ting der på en besynderlig måde vokser til mere end det egentlig er, ved at blive spottet på denne måde.

Det er en fantastisk smuk bog syntes jeg. Skønheden kan tage mange former og udtryk. Det er en bog som man ikke bliver færdig med at dykke ned i, for at spotte nye mærkeligt stemningsfulde billeder. På en måde er de et godt udtryk for ting som jeg selv lægger mærke til når jeg er i en ukendt storby. Det er fint med museer, flotte kirker og monumenter, men der hvor stemningen, sjælen og alle duftene ligger er som regel alle de mere skæve steder, i det hverdagsagtige og lidt lurvede.

Mens jeg kiggede i bogen, kom jeg til at tænke på Dan Turèlls digt »Hyldest til hverdagen«. Her siger han bl.a.: – Jeg holder af hverdagen. Mest af alt, holder jeg af hverdagen. Den langsomme opvågnen til den kendte udsigt, der alligevel aldrig er helt så kendt.

Herunder er en lille smagsprøve på de stemningsfulde fotos i bogen:
Flere billeder kan ses her og her.





Ingen kommentarer: